Filtr cząstek stałych DPF traktowany jest jako jeden najbardziej trudny element dzisiejszych pojazdów, wyposażonych w silniki wysokoprężne. Jego cena też pozostawia wiele do życzenia. Jak zbudowany jest taki filtr, jak go eksploatować oraz od kiedy obowiązuje? Oto odpowiedzi na te pytania znajdą miejsce w niniejszym artykule.
Od kiedy obowiązuje?
Filtr stał się obowiązkowym elementem wyposażenia samochodów typu diesiel w 2006 roku, gdy na terenie Europy wprowadzono nową normę emisj spalin Euro. Zmiany te ograniczyły możliwość emisji cząstek stałych przez samochody wyposażone w silniki wysokoprężne z 0,05 g/km (Euro 3) do 0,009 g/km.
Zmiany te wprowadziły różne rozwiązania techniczne. Większość z przedsiębiorstw motoryzacyjnych poszła w kierunku korzystania ze standardowych filtrów DPF. Wyjątek stworzyli francuscy producenci samochodów, którzy na rynku zaczęli stosować filtry FAP, czyli filtry mokre.
Filtr cząstek stałych DPF
W tego rodzajach filtrów zastosowano metodę suchą, polegającą na dotrysku paliwa w suwie wylotu. Jego zadaniem jest zwiększenie temperatury spalin w filtrze i wypalenie sadzy. Filtr DPF stanowi element układu wydechowego. Jest on umieszczany za katalizatorem. Notabene swym wyglądem również nawiązuje do katalizatora. Filtr mocuje się w okrągłej lub płaskiej metalowej puszce.
Długotrwała eksploatacja takich samochodów udowodniła, że im bliżej silnika był filtr tym jego zapychanie było wolniejsze. Filtr jest monitorowany przez komputer ECU. We wspomnianej metalowej puszce znajduje się struktura z kanalików, w której każdy z nich jest zaślepiony. Pomiędzy nimi ulokowane zostały mikrokanaliki, które mają za zadanie zatrzymanie cząstek stałych. Cena filtrów jest taka droga ze względu na to, że środek filtra pokryty jest platyną.
Jak eksploatować filtr DPF?
Filtr cząstek stałych szybko ulega zapchaniu podczas jazdy po mieście. W sumie niedługo wiele miast nie będzie otwarte na tego typu samochody. Samochody z silnikiem wysokoprężnych są przeznaczane na dalekie trasy, przez co jego eksploatacja będzie bardziej opłacalna.