Z biegiem lat technologia idzie do przodu. Można to zauważyć w szczególności w motoryzacji, gdzie postęp obrał wiele różnorodnych kierunków. Do pewnego czasu marki samochodów osobowych niemal biły się o osiągi prędkościowe. Niedługo później zaczęto konkurować w kwestii bezpieczeństwa, luksusu i wygody podczas jazdy. Aktualnie, wszystko zmierza w kierunku zmiany technologii silników.
W celu ochrony środowiska, producenci starają się przechodzić na jednostki hybrydowe oraz elektryczne. O ile te drugie nie są jeszcze w stu procentach dopracowane i nie są w stanie przebywać długich tras na jednym ładowaniu, o tyle silniki hybrydowe są już niemalże codziennością w niektórych krajach.
Silnik hybrydowy – jak działa?
Napęd hybrydowy jest niczym innym, jak połączeniem dwóch silników w jednym pojeździe. Mowa tutaj oczywiście o jednostkach spalinowych i elektrycznych. Silniki te potrzebują zarówno ładowania, jak i tankowania. Tryb przełączania jednostek jest zależny od charakteru jazdy. Przeważnie napęd elektryczny stosowany jest do krótkiej jazdy po mieście oraz stania w korkach po to, by nie emitować niepotrzebnie spalin w centrum. Napęd przełączany jest na spalinowy, kiedy jedziemy w dłuższą trasę z większą prędkością, gdyż silnik elektryczny w tym wypadku nie byłby w stanie nam zagwarantować odpowiednich osiągów.
Rodzaje napędów hybrydowych
Wspomniane zostało wcześniej, że technologia nie stoi w miejscu. Silniki hybrydowe również są stale polepszane i regularnie wprowadza się nowoczesne rozwiązania, mające na celu poprawienie komfortu jazdy.
Pierwszym typem jest napęd hybrydowy równoległy. Jego działanie umożliwia nam jednoczesne korzystanie z obu napędów w przypadku zapotrzebowania na duże prędkości. Następnie mamy klasykę, czyli rodzaj szeregowy umożliwiający nam naprzemienną pracę obu jednostek napędowych. Możemy spotkać się jeszcze z mieszanym typem równoległo-szeregowym.
Pozostałymi rodzajami są fullhybrid, micro hybrid oraz mild hybrid. Są to jednostki posiadające systemy start-stop i mogące odzyskiwać energię kinetyczną na skutek dohamowywania i zdejmowania nogi z gazu.