Niejedna osoba będąc dzieckiem marzyła, by w przyszłości zostać kierowcą ciężarówki. Spora część twardo dążąc do celu, w późniejszych latach zaczęła pracować w branżach przewozowych, a inni zmienili swoje zainteresowania. Chcąc jednak rozpocząć przygodę z prowadzeniem ciężarówek, każda z tych osób musiała poznać wiele ciekawych informacji na ich temat. Tyczy się to również tych, którzy zaczęli pracować w różnego rodzaju branżach logistycznych.
Jak się okazuje, prowadzenie samochodu ciężarowego wcale nie jest proste, a kierowcy muszą twardo trzymać się wielu reguł i być czujni w każdym momencie na drodze oraz poza nią.
Kilka faktów o ciężarówkach
Samochody ciężarowe posiadają konstrukcję w pełni przeznaczoną pod pokonywanie długich tras. Te kolosalne pojazdy wyposażone są w przeróżnego typu silniki o niemałych pojemnościach, które średnio potrafią generować moc siedmiuset koni mechanicznych. Pomimo wysokiej mocy, jednostki napędowe muszą być w pełni przystosowane do każdych warunków atmosferycznych oraz długotrwałej pracy.
W Polsce występuje podział samochodów ciężarowych na trzy kategorie względem swojej wagi. Po pierwsze kategoria N1. Ten typ jest najlżejszy z całego zestawienia, a jego waga nie może przekraczać 3,5 tony. W następnej kolejności ustawia się klasa N2, która idąc tym tropem zaczyna się powyżej 3,5 tony, a kończy na 12. Pozostałą kategorią jest już tylko N3, która dotyczy już bardzo ciężkiego sprzętu przekraczającego swoją masą 12 ton.
Eksploatacja i serwis
Potocznie uznaje się, że większy sprzęt jest narażony na dużo większe wydatki w kwestii serwisowania. Sytuacja nie wygląda jednak aż tak źle. Najpopularniejszą czynnością, jeśli mówimy o dbaniu jest robienie regularnych przeglądów. Ich koszty dla tak ciężkich pojazdów są niemal identyczne jak w przypadku samochodów osobowych, a ich cena wynosi około 150zł. W tym procesie wykonuje się między innymi takie czynności jak porównywanie adresu VIN, ocena stanu układu hamulcowego, zawieszenia, opon itp.
Kolejną, równie ważną czynnością jest regularna wymiana oleju. Pamiętajmy, że sprzęt pracujący kilka godzin w ciągu doby bez przerwy, musi mieć stale zapewnioną smarowność i odpowiednią temperaturę, a także być odpornym na powstawanie korozji i innych zanieczyszczeń. Z tego względu, oleje do samochodów ciężarowych powinniśmy dobierać starannie i robić to u sprawdzonych działaczy, będących w stanie doradzić nam w każdej sytuacji.
Garstka ciekawostek o popularnych TIRACH
Jadąc drogą krajową potocznie mówimy, że jest tam dużo “Tirów”. Po części jest to prawda, jednak to określenie nie dotyczy konkretnie samochodu ciężarowego. Napis TIR początkowo sygnować miał konwekcję celną, która miała za zadanie uprościć procedury przewozu międzynarodowego. Koniec końców, pojawianie się tabliczek z takimi napisami na ciężarówkach, przyczyniło się do nadania im nowe, potocznej nazwy.
Niektóre osoby zastanawiają się, gdzie podczas przewozu śpią kierowcy ciężarówki. Nie mogą w końcu bez przerwy przewozić towaru aż do osiągnięcia celu. Otóż, w każdym pojeździe, dla kierowców stworzone zostały łóżka, w których mogą oni normalnie ucinać sobie drzemki. Skrzynie biegów w danych pojazdach również nie są niczym prostym w użytku. Średnio w każdej ciężarówce jest ich trzynaście, z czego cztery to tzw. półbiegi.