Samochody BMW znane są ze swojego sportowego zacięcia i nie jest to tylko zwykłe prężenie muskułów, bo marka ma całkiem spore osiągnięcia w motosportach. A wszystko zaczęło się już od pierwszego roadstera BMW, czyli naprawdę udanego modelu 328. Co ważne, tradycje sportowe marki dotyczą nie tylko samochodów, ale również motocykli. I jest co powspominać i czym nacieszyć oczy, bo zarówno sportowe motocykle, jak i samochody mają nie tylko świetne osiągi, ale także bardzo przyjemny wygląd.
BMW i samochody sportowe – początki
Już konstrukcja pierwszego roadstera 328 produkowanego przez BMW w latach 1936-1939 (oczywiście z tylnym napędem) pokazała, że w pojazdach marki Bayerische Motoren Werke tkwi moc. Bijąca w nim dwulitrowa R6 z kilkoma udanymi modyfikacjami osiągała nawet 130 KM. Nic zatem dziwnego, że auto bardzo szybko odniosło olbrzymi sukces sportowy, wygrywając m. in. zawody Le Mans czy Mille Migila. A to dopiero był początek, ponieważ już po zakończeniu wojny 328, z modyfikacją do samochodu jednoosobowego (BMW Eigenbau), przeniosła się na tory Formuły 2 i Formuły 1, gdzie ścigała się aż do 1955 roku.
Później w wyścigach brały udział skonstruowane na życzenie BMW bolidy Lola T100 i Lola T102, wyposażone w silniki BMW. Kolejnym bolidem w całości zaprojektowanym przez bawarską markę był 269, który także osiągał dobre wyniki. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku sportowej kariery BMW najmocniejszą stronę marki w Formule 1 zawsze stanowiły silniki, niestety słabiej bywało z pozostałą konstrukcją samochodu. Dlatego też przez wiele lat BMW poprzestawało na dostarczaniu silników innym zespołom wyścigowym – w tym teamu Williams w Formule 1 czy McLarenowi do programu GT.
BMW Motorsport – BMW M1
W 1978 roku marka, a raczej jej sportowe ramię, czyli sekcja BMW Motorsport, zaprezentowało światu coś naprawdę wielkiego, czyli samochód sportowy, który był niezwykle nowoczesny jak na tamte czasy i bardzo szybki – rozwijał prędkość 265 km/h. Chodzi oczywiście o model BMW M1, który zapoczątkował serie supersportowych samochodów. Model ten produkowano do 1981 roku, osiągając liczbę zaledwie 457 sztuk. Nie dziwi zatem, że kilka lat temu na aukcji jeden z egzemplarzy został kupiony za ponad 2,5 miliona złotych. Kolejne sportowe samochody tworzone przez BMW Motorsport zawsze są oznaczane literką M.
BMW i Formuła 1
Sportowa historia marki BMW w Formule 1, napisana przez życie w latach 2006-2009 w zespole BMW Sauber, ponownie pokazała, że silniki BMW są naprawdę dobrymi konstrukcjami, które mogą rywalizować z najlepszymi, jednak sama konstrukcja samochodów nie zawsze się sprawdzała. Nie przeszkodziło to jednak stanąć kilka razy na podium kierowcom BMW Sauber – w tym naszemu rodakowi Robertowi Kubicy. Niestety marka wycofała się z Formuły 1 w roku 2009.
Aktualnie BMW skupia się na wyścigach samochodów drogowych i samochodów sportowych (np. GT). Co ciekawe, BMW Team RLL całkiem nieźle radzi sobie w tegorocznych wyścigach długodystansowych w Ameryce Północnej, ze swoim BMW M8 GTE. A czy marka powróci jeszcze do Formuły 1? Na razie BMW Motorsport realizuje się w Formule E, czyli w pierwszej elektrycznej serii wyścigowej. Tak że zobaczymy, co przyniesie przyszłość.