• Motoryzacja
  • Nowinki
  • Dla moto-mężczyzn
  • Dla moto-kobiet
  • Hobby
  • Motoryzacja
  • Hobby
  • Nowinki
  • Dla moto-mężczyzn
  • Dla moto-kobiet
  • Start
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Motoryzacja
  • Hobby
  • Nowinki
  • Dla moto-mężczyzn
  • Dla moto-kobiet
  • Start
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności

Filtr cząstek stałych DPF - czym jest i od kiedy obowiązkowy?

Motoryzacja Napisany przez: Jakub Płaza 23-03-2020

Filtr cząstek stałych DPF traktowany jest jako jeden najbardziej trudny element dzisiejszych pojazdów, wyposażonych w silniki wysokoprężne. Jego cena też pozostawia wiele do życzenia. Jak zbudowany jest taki filtr, jak go eksploatować oraz od kiedy obowiązuje? Oto odpowiedzi na te pytania znajdą miejsce w niniejszym artykule.

Od kiedy obowiązuje?

Filtr stał się obowiązkowym elementem wyposażenia samochodów typu diesiel w 2006 roku, gdy na terenie Europy wprowadzono nową normę emisj spalin Euro. Zmiany te ograniczyły możliwość emisji cząstek stałych przez samochody wyposażone w silniki wysokoprężne z 0,05 g/km (Euro 3) do 0,009 g/km.

Zmiany te wprowadziły różne rozwiązania techniczne. Większość z przedsiębiorstw motoryzacyjnych poszła w kierunku korzystania ze standardowych filtrów DPF. Wyjątek stworzyli francuscy producenci samochodów, którzy na rynku zaczęli stosować filtry FAP, czyli filtry mokre.

Filtr cząstek stałych DPF - czym jest i od kiedy obowiązkowy?

Filtr cząstek stałych DPF

W tego rodzajach filtrów zastosowano metodę suchą, polegającą na dotrysku paliwa w suwie wylotu. Jego zadaniem jest zwiększenie temperatury spalin w filtrze i wypalenie sadzy. Filtr DPF stanowi element układu wydechowego. Jest on umieszczany za katalizatorem. Notabene swym wyglądem również nawiązuje do katalizatora. Filtr mocuje się w okrągłej lub płaskiej metalowej puszce.

Długotrwała eksploatacja takich samochodów udowodniła, że im bliżej silnika był filtr tym jego zapychanie było wolniejsze. Filtr jest monitorowany przez komputer ECU. We wspomnianej metalowej puszce znajduje się struktura z kanalików, w której każdy z nich jest zaślepiony. Pomiędzy nimi ulokowane zostały mikrokanaliki, które mają za zadanie zatrzymanie cząstek stałych. Cena filtrów jest taka droga ze względu na to, że środek filtra pokryty jest platyną.

Jak eksploatować filtr DPF?

Filtr cząstek stałych szybko ulega zapchaniu podczas jazdy po mieście. W sumie niedługo wiele miast nie będzie otwarte na tego typu samochody. Samochody z silnikiem wysokoprężnych są przeznaczane na dalekie trasy, przez co jego eksploatacja będzie bardziej opłacalna.

 

 

Poprzedni artykuł

Popularne tricki handlarzy samochodów

Kolejny artykuł

Szukasz auta do wypożyczenia? Sprawdź Rsrent!



Motoryzacja

Co trzeba mieć w aucie? Obowiązkowe wyposażenie pojazdu.

Motoryzacja

Wszystko co powinniśmy wiedzieć o silnikach hybrydowych

Motoryzacja

X-błędów, które popełniasz myjąc auto na bezdotykowej myjni.

  • Ciekawe
Co trzeba mieć w aucie? Obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
08-02-2020
Kobieta w ciąży za kierownicą
21-05-2020
Wszystko co powinniśmy wiedzieć o silnikach hybrydowych
23-06-2021
X-błędów, które popełniasz myjąc auto na bezdotykowej myjni.
08-02-2020
  • Najnowsze
Koronawirus a współczesny rynek motoryzacyjny
26-05-2020
Jakie hobby może mieć miłośnik motoryzacji?
21-05-2020
Jaki prostownik do akumulatora samochodowego wybrać?
30-01-2023
Renowacja rurociągów innowacyjną metodą
31-01-2023
  • Popularne
Korekta lakieru samochodowego – zabieg, który robi furorę w autodetailingu
22-03-2021
Historia marki BMW w motorsportach
25-06-2021
Gdzie wybrać się w samochodową podróż?
01-12-2020
Samodzielna wymiana płynu hamulcowego
28-05-2021
  • Top10
Porsche – ile kosztuje ubezpieczenie sportowego auta premium?
29-05-2020
Promowanie firmy z branży motoryzacyjnej na Facebooku
28-05-2021
Istota właściwego doboru wycieraczek samochodowych
04-11-2020
Prace blacharskie na własną rękę. O czym warto pamiętać?
22-05-2021
© Moto Portal w Sieci